Deze blog is gericht voor de leerlingen van het 6de leerjaar. Ik heb het onderwerp Zedelijkheid gekozen uit het leerplan lager onderwijs.
In de inhoudstafel van het leerplan staat het onder nr 5.5 Leerdomein zedelijkheid pagina 48.
ALGEMENE LEERPLANDOELSTELLINGEN :
Onderwijs heeft als algemeen doel de leerlingen te ontwikkelen tot individuen die:
1. hun morele, humanitaire, spirituele en culturele waarden, zoals uitgedrukt in de wetgeving, onderkennen, beschermen en ontwikkelen; zorg dragen voor hun familie en gemeenschap en daarbij steeds het beste nastreven; vanuit de mensenrechten hun taken en verantwoordelijkheden erkennen en deze in hun gedrag tot uiting brengen;
2. hun karakter en persoonlijkheid ontwikkelen en op lichamelijk, geestelijk, moreel, mentaal en emotioneel vlak evenwichtig en gezond ontwikkeld zijn; onafhankelijk en wetenschappelijk kunnen denken, een brede kijk op de wereld hebben, de mensenrechten respecteren, persoonlijkheid en ondernemingszin appreciƫren, verantwoordelijkheidszin hebben, en constructief en productief optreden in de samenleving;
Verwijzing naar ICT diament:
Voorstellen van informatie aan anderen: de klassite is gemaakt zodat de leerlingen gemakkelijk de nodige informatie kunnen opzoeken over gedrag in de islam.
Zelfstandig leren met behulp van ICT: De leerlingen kunnen de informatie zelfstandig verwerven op een leuke manier.
Zoeken, verwerken en bewaren van informatie: De leerlingen kunnen de klassite meerdere malen (zoveel als ze maar wensen) raadplegen en informatie verwerven en verwerken aan de hand van de oefeningen.
Communiceren van informatie: De leerlingen kunnen de informatie die ze opdoen via de klassite met mekaar communiceren.
Oefenen met behulp van ICT: de leerlingen kunnen op de klassite oefeningen maken met betrekking tot de leerstof die vermeld staat op de klassite.
Creatief vormgeven met behulp van ICT: De leerlingen verwerven de informatie op een leuke manier.
Werkvormen:
1. Aanbiedende werkvorm, de leerlingen kunnen gemakkelijk op de klassite waar alle informatie staat.
Aan de hand van de powerpointpresentatie kunnen de de leerlingen de leerstof gemakkelijk verwerven.
2. Individualiserende werkvorm: De leerlingen kunnen de informatie zelfstandig verwerven, en aan de hand van de oefeningen op de klassite de informatie verwerven.
3. Gespreksvorm: De leerlingen kunnen de informatie die ze hebben verworven met mekaar delen en bespreken. En deze informatie kan ook in de klas besproken worden.
Didactische principes:
1. Belangstellingsprincipe: De leerlingen verwerven de informatie op een manier die in hun leefwereld past
2. Aanschouwelijkheidsprincipe: Aan de hand van de video op de klassite, kunnen de leerlingen zien waarom pesten verboden is in de islam.
3. Herhalingsprnicipe: Aan de hand van de powepointpresentatie krijgen de leerlingen een herhaling van de info die op de klassite staat.
Individualisatie- of differentiatieprincipe: De leerlingen hoeven niet te wachten tot ze in de klas zijn om informatie te verwerven of verwerken. Ze kunnen individueel de klassite raadplegen wanneer ze dat wensen.
Activiteitsprincipe: De Leerlingen kunnen actief meewerken door de klassite al op voorhand te raadplegen en de oefeningen al te maken.